Het raadsel van de verdwenen ui

12 september 2022 - Sentani, Indonesië

12 september

Na een prima nachtrust eerst maar eens verkennen hoe we terug kunnen lopen naar het vliegveld. Volgens Google Maps slechts een km. Wij doen er wat langer over, maar weten het goed te vinden. Ter plekke gaan we bij een kantoor langs van de maatschappij waarmee we over een paar dagen  vliegen van Merauke naar Senggo met de vraag hoe we onze bagage kunnen boeken. Op onze tickets staat nl. dat we geen bagage hebben, dat konden we bij het online boeken in Nederland  niet aanvinken. Duidelijk werd dat de maatschappij die ons heen brengt geen kosten rekent, de zustermaatschappij  die ons terugvliegt wel. We konden onze koffer wel alvast brengen, dan zouden zij zorgen voor transport van Yajapura naar Merauke. Dat leek ons geen goed plan.... We wagen het erop dat 'alles sal regkom'.

Op de terugweg boodschappen gedaan, zoals brood, jam, heerlijk fruit (o.a. papaja) en groente, o.a. een ui voor door de rijst ...

Na de lunch een tukkie gedaan op de airco gekoelde slaapkamer en toen, weer te voet, op naar het politiebureau. Want behalve een 'visum on arrival' met een geldigheidsduur van 30 dagen is ook een reisbrief voor het binnenland nodig. Het politiebureau was gauw gevonden.  We werden keurig op een bank gedeponeerd met tegenover ons iemand met de vriendelijke  vraag  wat we wilden. Snel werd duidelijk dat we aan het verkeerde adres waren. Nadat tevergeefs getracht was uit te leggen waar we wel moesten zijn kregen we het aanbod dat we erheen werden gebracht op de motor, één voor één. Eerst Simone achterop, als een speer ervandoor. Na 10 minuten weer terug met de boodschap dat een reisbrief niet nodig was. Als we in Merauke zijn even melden en alles komt voor elkaar...

Daarna lekker op de veranda koffiedrinken en een poosje lezen. En toen bleek dat de benodigde ui voor door de rijst samen met andere groenten in geen velden of wegen meer te vinden was. Alles afgezocht, maar nergens .  En dan blijkt maar weer hoe handig het is als je toch wat spul uit Nederland bij je hebt.  Geen mud aardappels zoals vroeger mee op vakantie,  maar wél  zakjes met nasikruiden. Al met al smaakte het voortreffelijk.

Tussen de bedrijven door hoor ik veel verhalen van Simone over haar belevenissen indertijd en verschil tussen toen en nu. Een  groot verschil met toen is wel de enorme toename van verkeer en zwerfvuil. Wordt vast vervolgd.

Maar waar de ui is gebleven zal wel altijd een raadsel blijven.

1. Matina Fidder:
    12 september 2022
    wat een wereld, Jan waar jullie in terecht zijn gekomen.
    beetje jaloersmakend voor ons natuurlijk....
    en fijn dat je zus de taal nog enigszins machtig is!
    veel plezier!
  2. Jaap Groen:
    12 september 2022
    Dus geen surat jalan nodig vanuit Jayapura, maar wel vanuit Merauke? Ben benieuwd, hoor het graag!
  3. Jannie Velvis.:
    12 september 2022
    Fijn om te horen dat alles zo goed verloopt!
    Het doet me goed en er komen herinneringen. Een voorspoedige reis verder. Ik volg met aandacht.
  4. Aleid:
    12 september 2022
    Nasikruiden… blijft in onze herinnering tante Simone. Ik zie nog zo tussen de stapels kranten gestopt.
  5. Thea de Vries:
    12 september 2022
    Wat een geweldige verhalen en foto's.
    En goed dat jullie deze paar dagen hebben zo hebben gepland, zeker om te acclimatiseren.
    En wat bij te slapen.
    Goed hé die nassikruiden, was toch maar een goed idee.
  6. Jan De Vries:
    Zeker 😄
  7. Simone de Jong:
    12 september 2022
    Hoi opa, ik heb je verhalen gelezen. Een ui is toch niet lekker dus het geeft niet😉 Groetjes Judith
  8. Jan De Vries:
    13 september 2022
    Haha Judith, leuk dat je het ook leest! Naar je weet het hè:smaken verschillen... Groeten aan papa en mama en Tim
  9. Sietse en Magriet:
    12 september 2022
    Boeiend om jullie zo te kunnen volgen.
  10. Gina Maat:
    12 september 2022
    Geweldig! De drukte om een ui tijdens al deze belevenissen. Wat fijn om jullie zo te kunnen "volgen" met deze mooie verhalen en foto's. Lees het allemaal met een hele grote glimlach op mijn gezicht. 😄
  11. Janny Prins:
    12 september 2022
    Ik vind dit echt heel leuk allemaal. Ik reis een beetje mee op deze manier.
  12. Sjoukje Jukkema:
    12 september 2022
    Ik ben blij dat het allemaal voorspoedig met jullie gaat en dat jullie grootste zorg op dit moment een verdwenen ui is😉
    Zondagochtend hoorde ik hier in Nederland op de radio dat er een grote aardbeving was geweest bij Papua Nieuw Guinea. De schrik sloeg me om het hart. Hebben jullie er nog iets van gemerkt?
    Hoe dan ook: kom even lekker bij en hopelijk dan voorspoedig verder reizen.
    Handig hè, dat Simone zo goed alles weet te regelen met de taal!👍🏼
  13. Alies:
    Lieve Simone, en oom Jan
    Wat mooi dat je ook deze reis kan en mag maken
    God is bij je, in àlles
    Liefs Alies
  14. Jan-Jelte:
    Mooie verhalen!
  15. Marry:
    13 september 2022
    Goede morgen ,wat een verhaal weer de verdwenen ui .
    goed idee om wat nassikruiden mee te nemen ... vast Thea haar idee haha
  16. Rob en Didy:
    13 september 2022
    Dit is een echte feuilleton! Mooi om mrt jullie mee te reizen.