weer thuis

4 oktober 2022 - Zwolle, Nederland

4 oktober

Beste mensen die ons hebben gevolgd op onze blog,

Na de vorige verhalen bewust in "tegenwoordige tijd"  geschreven te hebben, nu een slotverhaaltje in "verleden tijd".   Want het is voorbij. De echte terugreis ging vanaf Jayapura/Sentani naar Jakarta met daar nog een overnachting. Vervolgens vanaf Jakarta naar Kuala Lumpur en via een tussenstop in Singapore naar Schiphol, voorwaar een ommelandse reis waarbij je zo ongeveer de halve wereld overvliegt.  Onderweg van Jayapura naar Jakarta genoten we van de vele betoverende eilanden op een kilometer of 10 onder ons.  De 'gordel van smaragd'  waarover Multatuli schrijft (`Het prachtig rijk van Insulinde dat zich daar slingert om de evenaar, als een gordel van smaragd)  bestaat echt!  De vanwege het tijdverschil extra lange nacht van Singapore naar Schiphol kwamen we, soms wat sluimerend en slapend goed door.  Op Schiphol werden we opgewacht door Simone haar beste vriendin Jannie met haar dochter Annerie  en mijn vrouw Thea. Een blij en emotioneel weerzien.   En toen door naar Spakenburg en Zwolle, onze thuisbases.

De ruim drie weken  zijn niet  voorbij gevlogen.  We hebben ongelofelijk  veel verschillende dingen gezien; we hebben ze bewust beleefd en bewust geleefd; bij Simone popten herinneringen uit haar verleden zomaar weer op, die ze deelde met oude kennissen en met mij.  Ik ben trots op mijn jongste zus die ruim 25 jaar geleden niet alleen bij de Papua's  haar werk deed, maar  letterlijk haar leven met hen verbond.  Aan een klein beetje daarvan heb ik nu mogen proeven.  En daar ben ik dankbaar voor.  We hadden ons zo goed mogelijk voorbereid, in de veronderstelling dat dingen op Papua altijd anders verlopen dan dat je ze plant. Dit laatste is niet gebeurd; alles wat we ons voorgenomen hadden is zo gebeurd, zelfs meer dan dat in onverwachte ontmoetingen.  Daarvoor en voor Zijn bewarende hand hebben we onze goede God gedankt toen we bij Simone thuis nog een kop koffie dronken met daarbij heerlijk gebakken cake van vrienden. Je zult maar zulke vrienden hebben!

Dank aan alle volgers voor de mooie en leuke reacties op de verhalen. Met plezier heb ik ze geschreven! Slechts een enkele keer heb ik op reacties gereageerd, excuus als je als volger daar meer van had verwacht.   Maar het typen op een laptop zoals nu gaat me dan ook beduidend beter af dan op de smartphone zoals onderweg.

Tot slot. Ik voeg nog een paar foto's toe die op diverse dagen zijn gemaakt.  Van harte hoop ik dat je samen met de andere foto's een beetje een beeld hebt gekregen van onze reis.

Hartelijk gegroet, ook van mijn zus Simone,

Jan de Vries

1. Simone de Jong:
    4 oktober 2022
    Fijn dat jullie er weer zijn! We zien uit om de verhalen te horen en u weer te zien. Tot zondag!
  2. Jaap Groen:
    4 oktober 2022
    Fijn dat jullie weer behouden thuis zijn gekomen. Jullie hebben zo te horen een fantastische reis gehad. Nu nagenieten en alles verwerken… Neem ook daar de tijd voor!
  3. Hilde Rooze:
    4 oktober 2022
    Jan, bedankt voor de mooie blog. Het was heel fijn om jullie zo te volgen en mee te genieten.
    Ik heb ervan genoten. Nogmaals hartelijk dank!
    Groeten van Hilde
  4. Dieke Kamsma:
    4 oktober 2022
    Jan bedankt dat we jullie reis wat mee mochten beleven.
    Ook voor ons bijzonder, dank daarvoor. Hopelijk zijn jullie weer snel gewend. Het lijkt me dat je toch anders naar hier kijkt voortaan.
  5. Harma:
    4 oktober 2022
    Hartelijk bedankt voor de mooie verhalen.
    Heel leuk om zo mee te kunnen genieten.
    En nu samen na genieten.
    Wat zullen jullie nog veel te vertellen hebben. Gr van ons.
  6. Jan Korterink:
    4 oktober 2022
    Dank voor alle verhalen. Daardoor komt, wat er gebeurt op zendingsterrein, (nog) beter in beeld dan via DVN. Ik heb met plezier en verwondering meegelezen met jullie reis.
  7. Wieni:
    4 oktober 2022
    Jan, dank voor alle blogs. Wat hebben jullie veel gezien en beleefd. Fijn dat de reis zo goed is verlopen. Nu weer terug naar het gewone leven.
  8. Jannie Velvis.:
    4 oktober 2022
    Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn, na de prachtige 3 weken. Bedankt, Jan voor de blogs, zo kon ik het meebeleven. Ik mis de dagelijkse blog!
    Nu het nagenieten voor jullie en de vele verhalen.
  9. Sietse en Magriet:
    4 oktober 2022
    Jan, je hebt de reis met SIMONE voor ons op een fraaie en integere manier laten leven. Oprecht bedankt.
    (En o ja, mocht ooit een pensionado verveling toeslaan, dan biedt je vlotte pen perspectief!).
  10. Anna de Vreugd:
    4 oktober 2022
    Bedankt Jan voor je mooie blogs en foto’s, erg fijn om jou en Simone zo te kunnen volgen op deze bijzondere reis.
    Dankbaar dat jullie weer veilig thuis mochten komen.
  11. Piet:
    4 oktober 2022
    Jan, ben het zo met broer Sietse eens. Je schrijft heerlijk, zoals je voelt en denkt. Mijn advies zou ook zijn: doe er verder iets mee. Bedankt daarom voor de inkijk in gevoel en beleving van de reis met onze jongste zus. We hebben ervan genoten.
  12. Jan-Jelte:
    5 oktober 2022
    Heel mooi om zo mee te hebben kunnen lezen en leven!
  13. Rob en Didy:
    5 oktober 2022
    Ook wij zijn rijker gemaakt door deze bijzondere en echte inkijk in het werk van Simone ginds en het leven daar. Dank allebei! Geniet van de schat aan ervaringen en foto’s van de afgelopen weken. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!
  14. Tiny Kingma:
    8 oktober 2022
    Jan, wat een prachtige reis verhalen van jou en je zus. heb ervan genoten. mooi dat je de reis met je zus kon doen. wat een beleving en ervaring.
    Dank aan de Heer dat jullie na deze reis weer veilig thuis zijn.