Laatste dag Wamena

29 september 2022 - Wamena, Indonesië

28 september

Na het ontbijt besluiten we op onze laatste dag hier de stad nog een keer in te gaan. Als het even kan willen we een kijkje nemen bij het kantoor van de MAF vlak naast het vliegveld.                          Net voordat we daar zijn zien we de hal van HeliMission: de Zwitserse organisatie waar Matt Meeuwse werkt als piloot. Hem hadden we afgelopen zondag ook ontmoet op de bijeenkomst op de compound. Deze organisatie heeft op dit moment in Wamena 3 helikopters tot haar beschikking. Ze worden vooral ingezet bij rescue acties, op plaatsen waar vliegtuigen niet kunnen landen. De inkomsten van de organisatie, die op meer plaatsen in de wereld actief is, worden uit giften gehaald. Ook de piloten moeten via sponsoring in hun levensonderhoud voorzien.                                                           We vragen bij de security naar Matt en die heet ons vervolgens hartelijk welkom. We mogen alles bekijken in de hangar waar aan 2 heli's wordt gesleuteld. Natuurlijk moeten we ook even aan boord van zo'n apparaat. Het uitzicht vanuit zo'n glazen koepel boven het oerwoud is fantastisch volgens Simone, die er wel eens in heeft gevlogen, maar dan wel in een kleiner exemplaar.                                            Nadat we alles hebben bekeken drinken we koffie in de kantine waar het team eveneens aanwezig is.  Een mooie club bij elkaar, en wij weer een ervaring rijker.                                                                Daarna op naar de MAF. Maar daar is het bij de Incheck/Cargo zo druk dat we van hier onverrichter zake verder gaan.    Een mens kan ook niet alles hebben.

We lopen verder de stad in en drinken ter afsluiting van onze week Wamena in een soort bruin cafe een kop lekkere cappuccino met een bananen crispy uit de naastgelegen bakkerij.

Op de terugweg naar de compound vereren we de plaatselijke Mall met een bezoekje: veel kleding boetiekjes maar het meest opvallend is een zaakje met een keur aan Tupperware.   Simone kijkt haar ogen uit maar deze keer zijn we echte Nederlanders: kijken, kijken, maar niet kopen. Zouden ze hier trouwens ook Tupperware parties hebben?

Tegen de avond maken we nog een praatje met een paar kinderen van een van de piloten op de compound. Het jongetje heeft warempel een paar woorden Nederlands geleerd van zijn Nederlandse vriendjes Jonkers. Poep staat op nummer 1 is mijn indruk.        We warmen  de gisteren meegekregen warme prak op in de magnetron. En dat smaakt nog prima. Daarna de bezem door de kamers en een doekje door de wastafels, ready voor take off morgen.

1. Alies:
    Goede reis....
  2. Janny Prins:
    29 september 2022
    Zo snel gaat het dus al weer.
    Nog fijne dagen gewenst.
  3. Rob en Didy:
    29 september 2022
    En zo zijn 3,5 week toch zo maar weer voorbij... We hebben meegenoten van al jullie belevenissen/indrukken. Rijk om mee te dragen lijkt ons. Een hele goede en behouden thuisreis!
  4. Jaap Groen:
    29 september 2022
    Goede reis naar huis en behouden aankomst!
  5. Dieke Kamsma:
    29 september 2022
    Wat een bijzondere reis, bedankt dat we mee mochten genieten. Een behouden reis naar huis.
  6. Elsa:
    goede reis terug!
  7. Anna de Vreugd:
    Goede reis terug!
    Het was heel mooi om mee te kunnen ‘reizen’ en genieten
  8. Piet:
    29 september 2022
    Fijne reis terug. Kijk er naar uit om jullie weer te spreken.
  9. Harma:
    30 september 2022
    Goede reis terug.
    Heel mooi dat we met jullie mee mochten reizen.